Ma 2018. 11. 16, péntek, Ödön napja van.
Holnap Hortenzia, Gergő napja lesz.

CFR Technika az iskolákban

Az iskolába kerülő gyerekeknél a következő gondokkal találkozhatnak a pedagógusok:

  1. Beszéd, olvasás, írás és koncentrációs zavarok.
  2. Koordinációs, mozgás és finom motorikus hibák.
  3. Szorongások, félelmek, viselkedés és személyiség zavarok.

Ezeket a gondokat elsősorban a családban, később, pedig a családon kívül összegyűjtött stressz helyzetek okozzák. Egy részük a terhesség és a szülés közben felmerülő komplikációk eredménye. Gondot okozhat még, hogy az óvodák és iskolák, sok esetben a különböző képességű gyerekektől, azonos teljesítményt várnak el. Bizonyos esetekben szociális, kulturális hátrányok is szerepet játszanak.

Iskolakezdéskor ezek a gyerekek a következő dolgokkal találkoznak: tudatosság, rendszeresség, tartós figyelem, emlékezés, memorizálás, teljesítmény stb. ezek során megtapasztalja hiányosságait és a kudarcélmények, önbizalomvesztéssel párosulnak.

Ennek eredménye: visszahúzódó, agresszív, bohóckodó, beteges, tanulási nehézségekkel küzdő gyerek.

Közös jellemzőjük: a lemaradás, alacsony önértékelés, magatartás problémák, megbetegedésre való hajlam, idegrendszeri gyengeség, az énkép zavara. Ilyenkor persze jön a pszichológus, az orvos, vagy a pedagógiai módszerek alkalmazása. Esetenként gyógyszerek is bevetésre kerülnek.

A CFR technika ezeket a hibákat másképpen közelíti meg:

  • Energia-, harmónia-, befogadás-, feldolgozás hiánya, különböző területek közötti átjárási, illetve hiányzó idegpályákból eredő hibák.
  • Ezek mind visszavezethetőek agyműködési hibákra, blokkolt, vagy hiányzó idegpályákra, különböző frekvencia zavarokra.
  • Ilyen megközelítésből említeném meg a különböző hibákat.
  • Béta frekvenciákhoz köthető: stressz, túlmozgás, hyperaktivitás, emésztőrendszeri problémák egy része.
  • Alfa frekvenciákhoz köthető: félelem, szorongás, felismerési zavarok, finom motorika, döntés, mérlegelés, intelligencia, kommunikáció, stabilitás, tolerancia, szociális gondok.
  • Théta frekvenciához köthető: tanulás, koncentráció, figyelem, memória, szem-kéz koordináció, attitűdváltozás a tanulással szemben.
  • Delta frekvenciához köthető: energia és immunrendszeri zavarok, fáradtság, megbetegedésre való hajlam.
  • Természetesen mindig belejátszik a többi frekvencia is az alaphibába.
  • A két oldal közötti átjárás, illetve keresztátjárási hibák játszanak szerepet a matematikai problémáknál, írásképnél és a finom koordinációs hibáknál.
  • Különböző harmónia hibák okozhatják a beszéd, az olvasás, a betűtévesztés zavarait.

Még sok gondot lehetne ebből a megközelítésből megemlíteni, de a lényeg az, hogy ezek a hibák részben, vagy teljesen javíthatóak minden mellékhatás nélkül.

Nagyon nagy előnye, hogy minden egyéb fejlesztő, orvosi és pszichológiai módszer mellé beilleszthető, azok hatásfokát, eredményességét nagymértékben javítják.

Ezen kívül a nyelvoktatásban nagyon jól használható: hatékonyabbá teszi az oktatást. Azoknak, akiknek idáig nem ment a nyelvtanulás, azoknak új lehetőséget biztosít.

A PHARE programon belül, a Tokaji II. Rákóczi Ferenc Gimnáziumban, a módszerre épülve, fejlesztő központot hoztak létre a gyerekek gondjainak megoldására, illetve nyelvi labort létesítettek.

Az 5 éves program nagyon pozitív eredménnyel zárult le.

A B.-A.-Z. Megyei Pedagógiai Intézetben Mentális Kommunikációs Fejlesztő Központot hoztak létre "a pedagógiai szakszolgálati feladatok magas szintű és hatékony ellátását segítendő".

Természetesen nehéz a módszer felhasználásának lehetőségeit teljes körűen bemutatni, ezért itt csak ízelítőnek említettem meg néhányat.