Ma 2018. 11. 16, péntek, Ödön napja van.
Holnap Hortenzia, Gergő napja lesz.

A CFR technika alkalmazása sportolóknál

Az utóbbi években történt kutatások során, a hinózis kutatás mutatott fel érdekes eredményeket. Rájöttek, hogy teljesítményfokozó hipnózissal, komoly eredmények érhetők el, többek között a sportolóknál is. Sportpszichológusok véleménye szerint, a sportolók teljesítményének 70-80%-a, az agyuk állapotától függ és csak a maradékért felelős a fizikai felkészültség. A versenyek során szükséges magas koncentrálsági szint, illetve a nyeréshez szükséges különleges tudatállapot mind- mind csak az agy tökéletes működése esetén lehetséges. Egyre több versenyző alkalmazza a verseny előtti vizualizációt, amivel előre elképzeli egy sikeres gyakorlat, vagy versenyhelyzet képsorait. Ezekkel a gyakorlatokkal fel tudja készíteni testét a várható feladatokra. Agyának teljes mobilizálásával jobb és nagyobb teljesítményekre lesz képes.

De mi történik akkor, ha az agy fáradt, a koncentráció nem jól működik, az irányítás nem tökéletes? A jobbik esetben csak veszít a versenyző, de rosszabb esetben súlyos balesetet is szenvedhet.

Milyen megoldást kínál az agytréning?

A CFR technikát beépítve a sportolók edzésébe, több helyen is segíthetünk a felkészülések során.

  1. A pihent, jó állapotban lévő agy mindig tökéletesen irányít, és kivédi a sérüléseket úgy, hogy a veszélyes szituációkban a legjobb döntéseket hozza. A jó állapotban lévő agy sokkal több információból hozza meg a döntéseket, mintha fáradt, stresszes lenne.
  2. Az edzések során, az agyba jutó információk tökéletes beépülését a tréner, edzések utáni közvetlen használata, nagymértekben elősegíti, ráadásul az izomláz kialakulását okozó tejsav termelődése is csökken. Ez úgy történik, hogy közvetlenül az edzés után mobilizáljuk a hosszú távú memóriát, és így az edzés során tanultak azonnal oda kerülnek a nélkül, hogy esetleges más stresszes információk azt módosítanák a beépülés előtt.
  3. Rendszeres használat mellett nagymértékben fokozható a koncentrációs szint. Ez versenyek előtt sokat javít a reakció időnkön is. Tized, század másodperccel gyorsabb reagálás a győzelmet jelentheti.
  4. A verseny előtti stressz csökkenthető, ezáltal energia szabadul fel és nő a teljesítmény. Azoknál a sportágaknál szükséges ez, ahol nem az üss, vagy menekülj, ősi reflexekre van szükség, hanem a nyugalomra és hogy semmi más ne zavarja a koncentrálást.
  5. Sűrű versenysorozatok alatt hatékonyabbá tehető a pihenés. Különösen jó akkor, ha a versenyek előtt időzónát kell átlépni, segíti a gyorsabb akklimatizálódást. Nem lehet nem észrevenni, az utóbbi időkben történt sportoló halálokat sem. Az állandó stressz helyzetben lévő sportolónál, a folyamatosan magas követelmények miatt, bizonyos frekvencia tartományokban hiba keletkezik. Ezek kijavítása, helyre állítása éjjel történik. Ha nem jó az alvás minősége, az agy hibásan végzi a javításokat, vagy elfogy az energiája, és ez független a táplálkozástól, akkor először is az alsó frekvencia tartomány hibásodik meg. Ezeken az alsó frekvenciákon történik, többek között a szív hibáinak a javítása is. Tehát nagyon lényeges az alvás minőségének állandó karbantartása, ami a CFR. technikával egyszerűen megoldható.
  6. A sikeres versenyekhez szükséges mentális felkészüléshez, mint azt, az elején már említettem, szükséges a képi vizualizáció. A képi vizualizáció az alfa- théta frekvenciák határán történik. Ezeknek a területeknek az erősítése, nagymértékben segítik a mentális felkészülést.