Ma 2018. 11. 16, péntek, Ödön napja van.
Holnap Hortenzia, Gergő napja lesz.

Táplálkozás

Táplálkozás szó hallatán, mindenki csak a testi egészségre gondol. Nem is gondolunk arra, hogy agyunk működése szempontjából vegyük figyelembe a táplálékunkat. Ahhoz, hogy agysejtjeinket megóvjuk, biztosítani tudjuk a jó vérkeringést, memóriánk ne hagyjon cserben, és könnyen tudjunk tanulni, akkor bizony nagyon fontos figyelni az étrendre. Ez első sorban antioxidánsokban gazdag táplálkozást jelent, azaz sok gyümölcs, zöldség, olajos magvak, hal, tengeri herkentyűk. Az agy, működéséhez az energiát szőlőcukorból biztosítja, de mivel ezt nem képes tárolni, ezért naponta többször kell enni. A gondolkodáshoz, emlékezéshez, elemzéshez, döntésekhez szükséges a fehérje is, ugyanis az ingerültátvivő anyagok aminosavakból készülnek.

Fontos, hogy megfelelő mennyiségű vitaminokhoz is hozzájusson.

A következő rész Aggod Judit Agydiéta c. cikke alapján készült.

Az E-vitamin véd az Alzheimer-kór kialakulásától, memória zavaroktól, C-vitaminnal együtt javítja a felismerő képességet idős korban. A B-vitamin komplex javítja a felismerő képességet és a memóriát, mert segít egységbe rendezni, az ingerületvezető vegyületeket. Továbbá a B-1 vitamin hat a depresszió, feledékenység, zavartság ellen, a B-5 vitamin a stressz ellen, a B-6 vitamin a memóriát és a gondolkodást segíti. A B-12 vitamin hiánya agy és idegkárosodást okozhat.

Ásványi anyagok megfelelő fogyasztása szintén lényeges az agy szempontjából.
A bór javítja a tanulást és az éberséget, a cink hiánya idősebb korban zavartságot, elbutulást okozhat. A magnézium javítja az agy vérkeringését, hat a meszesedés ellen, és megelőzi az agysejtek szétmorzsolódását. Általában ezeket a vitaminokat, ásványi anyagokat, nyomelemeket a helyes táplálkozással biztosítani tudjuk, de táplálék-kiegészítőket is segítségül kell időnként hívni. Itt kell megemlíteni egy nagyon fontos kiegészítő szert: a lecitint. Ez egy foszfordús vegyület az élő sejt anyagában, és fontos szerepe van a sejtszerkezeti elemek felépítésében. A lecitint a cholinban gazdag szójaolajból nyerik, ami az acetilcholin fő építőeleme, és hozzájárul a felfogóképesség, a tanulás és a memória helyes működéséhez. Van a szójalecitinnek egy foszfátidylserin nevű alkotórésze, ami az agy működésére vigyáz. A kutatások szerint szinte csodaszer.

A vizsgálatok során a következő dolgok derültek ki:

  • - Csökkenti a stresszt
  • - Erősíti és óvja a sejthártyákat, gátolja az öregedést
  • - Alkalmas az ideggyarapodás szabályozására, visszafordítja az idegpusztulást az agy memória központjában, a hyppokampusban
  • - Atioxidáns tulajdonsága is van, védi a sejteket a szabadgyököktől
  • - Növeli az acetilcholin és a dopamin mennyiségét, ezáltal javítja a memóriát és a közérzetet
  • - Enyhíti a depressziósok tüneteit és az Alzheimer-kórban szenvedők panaszait
  • - Fejleszti a rövid távú memóriát, javul a koncentráló képesség és a hosszú távú emlékezés,
  • - Egyes tanulmányok szerint 14 évre megfiatalítja a memóriát, és 12 hétig tartó szedése 14 évre megfiatalítja a memóriát, és élvezhető frissítő hatása. Látványosan javul a tanulási és koncentrációs képesség

Továbbá fontos táplálék kiegészítő még a Gingko biloba kivonata és az Alfa- zsírsav. Az előbbi javítja a szellemi képességeket és a rövidtávú memóriát. Jótékonyan hat az intelligenciára, a kedélyállapotra és a lelki egyensúlyra. Hatásos antioxidáns lévén, védi a vörösvértesteket így javítja az agy oxigén ellátását. Segítségével alakul át a glükóz energiává, stressz és idegességoldó hatása is van. Segít az Alzheimer-kór, az agyvérzés, az öregségi memóriavesztés és gyenge koncentrálóképesség esetén. Az Alfa-zsírsav is hatásos antioxidáns, jelentős szerepe van a sejthártyák védelmében, és óvja a mitokondriumot a szabadgyökök támadásától. Leköti és ártalmatlanítja a nehézfémeket.

Az agysejtek közötti jó kapcsolatokat segíti elő a lenolaj is. Napi két kanál hidegen sajtolt lenmagolaj megkönnyíti a memorizálást, javítja a koncentrációt, csökkenti a tanulási zavarokat. Ebben segít a szelén és a Q10vitamin is. A zöldtea serkenti az agyműködést, élénkítő, koncentráció növelő hatása előnyös, szemben a kávéval.